Sanoituksen avaaminen Lue Chisun Kohtalon oma (s. 68) ja tutki sanoitusta kuin runoa. Alla vinkkejä siihen, mitä asioita voit ottaa mukaan runoanalyysiisi. Kaikkiin kohtiin ei tarvitse ottaa kantaa. Valitse sellaiset, jotka sopivat kyseiseen sanoitukseen. Sanoitusten avaamiseen voi käyttää samoja keinoja kuin runojenkin. Lisäksi tulkinnan osaksi voi kytkeä musiikin ja videon tarkastelun. Alkuun pääsee näiden avulla:

1. Lähesty tekstiä: Mikä sen nimi on? Mitä mielikuvia se luo?

Kohtalon oma. se on aika raaka.

2. Tarkastele puhujaa: kuka on äänessä?  Kuka puhuu, kenelle, miksi ja mihin sävyyn?  Millainen henkilö puhuja vaikuttaa olevan? Millaisessa tilanteessa hän on?  Vaihtuuko puhuja jossakin kohdassa? Muuttaako puhuja suhtautumistaan tai puhuteltavaa?

chisu on äänesssä ja se puhuu kohtalolle vihaseen sävyyn. vihamielinen ihminen. huonos tilantees. ei vaihdu puhuja. ei puhuja vaihda suhtautumistakaan eikä puhuteltavaa.

3. Tutki rytmiä ja kieltä  Onko toistoa ja synnyttääkö toistettava asia motiivin?  Onko esimerkiksi alku-, loppu- tai sisäsointuja?  Mitä voit havaita sanajärjestyksestä? Millaista sanastoa käytetään?  Onko viittauksia muihin teksteihin tai ilmiöihin? Millaisia ja miksi?  Minkä aistien varassa teksti toimii?  Mitä kielikuvia runossa on (vertauksia, metaforia, synestesiaa, personifikaatioita, symboleja)? Mitä kielikuvat merkitsevät?

4. Tulkitse lisää  Millaisia tunteita teksti sinussa herättää? Miksi?  Millainen tunnelma on? Mistä se syntyy?  Mistä on kyse? Mitä ajatuksia ihmisestä ja elämästä se tarjoaa?

se tuntuu olevan raaka ihminen. koska puhuu siihen sävyyn. raakatunnelma. koska se puhuu sormien katkomisesta. se haluaa pakoon. se haluais tappaa jonku ja haluais elämästään helpompaa.

5. Osana kokonaisuutta  Kuka on sanoittaja? Kuka on säveltäjä? Minä vuonna sävellys ja sanat on tehty? Mitä merkitystä on sillä, jos esitysvuosi eroaa tekstin ja sävellyksen syntyajasta?  Mihin tyylilajiin musiikki kuuluu? Noudattaako se lajinsa tyypillisiä piirteitä, vai tuoko se siihen jotain uutta tai rikkooko tyyppipiirteitä?  Katso video. Miten sävellys ja sanoitus sopivat yhteen? Ovatko ne tukemassa tosiaan, vai ovatko ne keskenään ristiriidassa? Mikä merkitys tällä on? Voivatko ne toimia erikseen ja millä tavalla?  Miten esityksen tulkinta vaikuttaa kokonaisuuteen? Millainen on esityksen kokonaistunnelma, ja mistä tekijöistä se syntyy? Tukevatko esitys ja video tekstiä vai ovatko ne ristiriidassa?